• Aktuality a články

Aktuality a články

15. prosince 2021

Open Science na Univerzitě v Utrechtu

V roce 2018 univerzita zveřejnila Program otevřené vědy, který odkazuje na čtyři základní oblasti: open access publikace, fair data a software, zapojení veřejnosti a odměňování. Právě poslední uvedená oblast představuje zásadní výzvu pro akademickou oblast a hlavní body této změny v akademickém životě, přístupu ke vzdělání a sdílení znalostí byly v srpnu 2021 představeny v manifestu nazvaném „Reshaping the academic self“. Otevřený přístup přinese podle univerzity do budoucna celou řadu významných změn: větší dopad, transparentnost, usnadnění sdílení dat, mezioborová spolupráce, podpora týmové práce, nová hodnotící kritéria vědců či například zapojení širší veřejnosti.


Kromě podpory open science ze strany knihovny a vedení univerzity funguje na Univerzitě v Utrechtu také bottom-up iniciativa Open Science Community Utrecht, která sestává z výzkumných a akademických pracovníků, kteří mají o open science zájem, pravidelně se schází, vyměňují si zkušenosti a pořádají zajímavé přednášky či jiné akce. Open Science Communities se staly v Nizozemí velmi populární a vznikly i na dalších holandských univerzitách, a dokonce také v zahraničí. Pro vědce, kteří by měli zájem o vybudování Open Science komunity na své univerzitě, pak připravili Open Science Community Starter Kit, který s touto aktivitou může pomoci.

Open access

Univerzita v Utrechtu podporuje režim otevřeného přístupu jak zelenou, tak zlatou cestou (včetně hybridních časopisů), ovšem zlatou cestu upřednostňuje před zelenou. Autoři mohou využívat nástroj Journal Browser, který jim usnadní ověřování, v jakých periodikách mohou publikovat zdarma či za nízký poplatek.


V případě zelené cesty mohou autoři ukládat své publikace do univerzitního repozitáře, ve kterém lze obsah vyhledávat pomocí nizozemského portálu pro vědecké informace NARCIS nebo i obecného vyhledávače jako je Google Scholar. Samotný průběh pak spočívá v přidání příspěvku autora do univerzitního CRIS systému Pure, přičemž univerzitní knihovna následně vyhledá plný text a zjistí, zda lze příspěvek zpřístupnit v režimu open access. V roce 2019 vytvořila Asociace univerzit v Nizozemí (VSNU) projekt s názvem „You Share, We Take Care“, kdy vyzvala vědce k poskytnutí povolení pro univerzitu volně zpřístupnit publikace v repozitáři po uplynutí šestiměsíčního embarga. Uvedený projekt vznikl v reakci na novelu nizozemského autorského zákona z roku 2015, kterou byl zakotven nový článek 25fa umožňující zveřejnění publikované verze článku po 6 měsících embarga bez ohledu na smlouvu s vydavatelem. Důvody, které vědce vedou k archivaci publikací v univerzitním repozitáři, jsou především zvýšení viditelnosti a snazší dohledatelnost vlastních prací a také celkové zvýšení dopadu na předmětnou oblast výzkumu.


V případě zlaté cesty, si vědci mohou požádat o částečné uhrazení poplatků na publikování v režimu open access v rámci univerzitního Fondu otevřeného přístupu. Fond může proplatit až 50 % nákladů příslušné fakultě nebo katedře, přičemž maximální částka u jednoho článku je 1000€, v případě knihy pak 4000€. Mezi podmínky k získání nároku na prostředky z fondu patří požadavek být zaměstnán na utrechtské univerzitě, žádost musí být podána ve lhůtě šesti měsíců od publikace a plný text publikace musí být zveřejněn v univerzitním repozitáři.


V rámci správy dat open access a jejich vyhodnocování univerzita postupuje ve třech základních krocích. Prvním je vytváření datasetů, kdy univerzitní Administrativní centrum služeb poskytuje transakce z účetní knihy, transakce od věřitelů a další účetní podklady. Druhým krokem je shromažďování všech faktur a následná analýza dokumentu z pohledu DOI, z pohledu open access nákladů na publikaci a z pohledu druhu publikace. Třetí krok spočívá ve zpracování datasetů, s využitím DOI a s využitím čísla účtu. V případě identifikátoru DOI analýza zahrnuje vydavatele, rozlišení plného a hybridního open access periodika, možnost proplacení z univerzitního fondu, dohody, data ze Scopusu, WoS, LENS a monitoring Asociace univerzit v Nizozemí. V letech 2019 a 2020 pak dle dostupných údajů významně převyšovaly publikace za univerzitu v plně open access periodikách oproti těm hybridním.

Research data

Podpora správy výzkumných dat je na Univerzitě v Utrechtu velmi rozvinutá a snaží se co nejlépe propojit výzkumné pracovníky s pracovišti na univerzitě, které jim mohou se správou dat pomoci, jako je knihovna, kancelář pro podporu výzkumu, kancelář pro ochranu osobních údajů, datoví konzultanti, apod. Základem systému podpory jsou Research consultants v knihovně, což jsou specialisté z různých oborů, kteří mají široké znalosti o různých aspektech správy dat, fungují jako první linie podpory, odpovídají na e-mailové dotazy, starají se o webové stránky a pořádají školení a workshopy. Dalším důležitým pilířem jsou Research engineers, kteří mohou výzkumníkům pomoci s techničtějšími aspekty analýzy a správy dat jako je například skriptování a programování. Výzkumní pracovníci si mohou také na částečný úvazek “pronajmout” do svých projektů Data managers, kteří se v rámci projektu starají o problémy spojené se správou dat. Na Univerzitě v Utrechtu dále existuje Data management community, která sdružuje lidi napříč univerzitou, kteří se zabývají správou výzkumných dat a setkávají se každé 2-3 měsíce, aby sdíleli své zkušenosti a učili se navzájem.


Pro práci s daty v průběhu výzkumu nabízí univerzita systém Yoda, který umožňuje výzkumníkům z univerzity a spolupracujících institucí bezpečně ukládat, sdílet, publikovat a uchovávat velké objemy dat během všech fází výzkumného projektu. Pro publikování výzkumných dat používá Univerzita v Utrechtu také systém Dataverse, který je hostovaný národní infrastrukturou DANS, ale obsah samotný je spravovaný specialisty z Utrechtu. Výzkumníci tak mají k dispozici hned několik cest, pomocí kterých mohou svá data spravovat a případně publikovat přímo s podporou univerzity.

Součástí požadavků na kvalitní správu dat je v Utrechtu i příprava plánů správy dat (DMP). Univerzita má vlastní specifickou šablonu pro DMP a oficiálně podporovanou instalaci nástroje DMPonline a poskytuje svým výzkumníkům také konzultace a podporu při tvorbě DMP.

Sdílet na:  
Napište nám
Kontakty

Sídlo, fakturační a korespondenční adresa:

Univerzita Karlova

Ústřední knihovna

Ovocný trh 560/5

116 36 Praha 1

Česká republika


Adresa pracoviště:

José Martího 2 (2. patro)

160 00 Praha 6


Telefonní kontakty: na této stránce

E-mail: openscience@cuni.cz

Web: openscience.cuni.cz


Jak k nám